Viestintäharjoittelija luo kiinnostavaa sisältöä Vedestä

Kesän 2025 viestintäharjoittelijana toimii Jenna Ala-Rantala, Tampereen yliopiston viestinnän opiskelija. Harjoittelu on tarjonnut hänelle mahdollisuuden soveltaa opintojen teoriaa käytännön viestintätyöhön ja samalla oppia uutta vesihuollon maailmasta.
– Kun tulin tänne, niin en tiennyt vedestä tai vesihuollosta oikein mitään. Nyt tiedän jo paljon enemmän ja sitä on auttanut se, että on utelias, uskaltaa kysyä ja haluaa oppia lisää, kertoo Jenna.
Monipuolisia viestinnän tehtäviä
Viestintäharjoittelijan tehtäviin kuuluu monipuolisesti sekä sisäistä että ulkoista viestintää. Sisäisesti tiedotetaan esimerkiksi henkilöstölle intrassa ja infoTV:ssä, kun taas ulkoisesti viestitään sosiaalisessa mediassa ja päivitetään ulkoisia verkkosivuja.
Jenna työskentelee tiiviisti viestintäasiantuntijan kanssa.
– On ollut hienoa päästä tekemään laajasti erilaisia viestinnän tehtäviä. Kesän aikana olen saanut ottaa päävastuun somesta, hän kertoo.
Tavalliseen työpäivään kuuluu muun muassa viestinnän suunnittelua, somepostausten kuvaamista ja editointia sekä tiedotteiden kirjoittamista. Toisinaan työ vie myös tapahtumiin ja tempauksiin.
– Esimerkiksi olimme Liisan (viestintäasiantuntija) kanssa yleisurheilun nuorten EM-kisoissa kuvaamassa videota, jossa kisailijat maistoivat meidän hanavettä. Se oli hauskaa, kertoo Jenna.
Luovuutta ja rohkeutta
Kesän aikana Tampereen Veden viestinnässä on nähty uutena juttuna lyhytvideoita.
– Heti kesän alussa mulla oli visio, että haluan viedä Veden somea videoiden maailmaan, kertoo Jenna.
Kokemusta videoiden kuvaamisesta ja editoimisesta Jennalla oli jo järjestö- ja harrastustoiminnasta. Lyhytvideoiden lisäksi hän on kesän alussa suunnitellut ja toteuttanut somekampanjan, jossa hanavesi lanseerattiin kesän 2025 hittijuomaksi.
– Kampanjaan kuului esimerkiksi humoristinen postaus hanavesihoroskoopeista. Ihmiset kyllä tykkäsivät siitä! Nykyään kun sitä sisältöä tuotetaan someen jatkuvasti, niin täytyy keksiä uusia tapoja tehdä arkisistakin asioista kiinnostavia.
Työyhteisö tukena ja inspiraationa
Yksi viestinnän haasteista on, miten vedestä viestitään kiinnostavasti, mutta samalla informatiivisesti.
– Monille vesi vain tulee sieltä hanasta, eikä ole hajua siitä, mitä kaikkea se vaatii, että se sinne hanaan päätyy.
Jennan mukaan parasta harjoittelussa on ollut kannustava työyhteisö.
– Mut otettiin tosi nopeasti mukaan porukkaan. Lisäksi oon saanut paljon positiivista palautetta työkavereilta, että jatka samaan malliin. Se on kyllä tuonut itsevarmuutta ja vahvistanut omaa ammatti-identiteettiä.
Työyhteisö on myös inspiroinut Jennaa sisällöntuotannossa.
– Tampereen Vesi kuitenkin rakentuu ennen kaikkea täällä työskentelevistä ihmisistä. Oon halunnut tuoda näitä persoonia esiin somessa, jotta se työyhteisön rempseys ja asiantuntevuus välittyy myös ulkopuolelle.